Laser-moro i kvartformat!

Søndag 10. desember, kl. 11:00-14:00, vert det regatta segling med rc laser i Kaggevikane. Har du lyst til å prøva rc segling? Då er du hjarteleg velkomen!

De har alle seilbåter. Store seilbåter. Men innimellom er det de helt små farkostene som kommer på sjøen.

RC-gruppen i Askøy Seilforening har en hel del til felles: En gjeng mannfolk med stor sans for det noen nok helst vil kalle avanserte lekebåter. Men aktive konkurranseseilere av Laser-modeller i kvart størrelse er faktisk organiserte i en offisiell klasseklubb under Norges Seilforbund. Askøy Seilforenings radiostyrte Lasere er dermed også seriøse konkurransebåter.

Chris Skogen, som er en velkjent seiler i konkurransesammenheng vestpå, er i tillegg en stolt RC-reder med to båter i flåten. Sammen med fem-seks andre karer utgjør han RC Laser-miljøet i seilforeningen. Men, denne gjengen vil gjerne ha med seg flere!

– Og her er det kun menn i sin beste alder?

– Ja, det er det vel ikke til å komme utenom, ler Chris Skogen.

–  Men vi prøver jo å spre litt informasjon om RC-seiling til andre, da særlig til de yngre klubbmedlemmene ved å komme ned på samlinger og treninger, vise frem båtene og seile litt. Det er klart at vi vil at mange flere skal prøve seg som RC-skippere.

Selv har Skogen altså to båter og han låner gjerne ut reservebåten til nye RC-nysgjerrige. RC-gruppen i Askøy Seilforening nyter dessuten godt av fine forhold for radiostyrte båter. Seilsportsenteret i Kaggevikane ligger innerst i en dyp, skjermet vik uten gjennomgangstrafikk og eventuelle båter på avveie kan lett reddes fra havari. Her har gruppen sine uoffisielle «samlinger» omtrent en gang i måneden.

Prøv selv!

Ifølge Skogen er dette heller ingen spesielt dyr hobby, selv om en konkurranseklar Laser koster mer enn mer modell- og leketøypregete RC-båter. En ny, godkjent konkurransebåt koster rundt 6500 kroner, og da er både opplagskrybbe, radioutstyr og transportbag inkludert. Verden over er det solgt over ti tusen båter i klassen. Som for Lasere i full størrelse er klassereglene strenge. Operatørens kunnskaper, kløkt og taktikk skal avgjøre konkurransen, ikke lommebok, teknikk og utstyr. Polytetylen-båtene er dessuten robuste og enkle, med ett seil, godt beskyttet elektronikk og kun to radiokanaler. Båtene kan raskt demonteres for transport, men ASF-medlemmene har fått en egen opplagsplass inne på seilsportsenteret. Der står de 2,16 meter høye Laser-modellene trygt og tørt mellom slagene.

– Dette er en morsom hobby og vi vil gjerne ha flere med oss. Det er bare å bli med på en samling om du vil sjekke ut fjernstyrt Laser-seiling, oppfordrer Chris Skogen.

– Ta kontakt med meg på e-post, så skal jeg fortelle mer om når vi samles og hva vi driver med!

Tekst av Jan Hanchen Michelsen