Solingen Fetter Fart² på tur til NM i Tønsberg

Her kommer en liten reiserapport for Fetter Fart² teamet i Solingen NOR 122.

Første helgen i september var åstedet Tønsberg Seilforening på idylliske Fjærholmen. Og selv om det var første helg i september var det sommerstemning. Her var det shorts og solkrem - var tross alt NM i Soling.

Men før vi kom så langt måtte båten fraktes. Turen gikk smertefritt etter at Svein Andre et al hadde gjort en god jobb med TLC av alu-hengeren som hadde hadde fått ny aksling (inkl bremser og fjæring), ny påløpsbremse og nye bremsevaiere etc. Vi måtte bare ha en liten stopp hos Dekk Companiet på Kokstad. Vi ville ha nye ferske ventiler i hengerhjulene. På hengeren blir disse for gammel og tørr i gummien, er erfaringen. Resten av turen gikk smertefritt med en pitstop på Filefjell torsdag og en liten rigg service på With Marine i Asker sin drive-thru. Her fikk storseilbommen vår litt service og vi var klare.

Fredag sjøsatte vi båten i tre tiden og rigget klar. Alltid litt småting som skal fikses så det ble mekking frem mot kvelden for å få alt på plass. Vi ble også inspisert av havnesjefen over alle havnesjefer, som godkjente båt og team. Vi fikk også rekt litt rundt på kaien og kjøpt litt brukte seil, brukt men likevel en oppgradering fra de '04 Elvström seilene vi hadde: En ok North spinnaker i selvlysende gul, en Fritz stor og lettvindsfokk og vi var bedre skodd. Vi tusjet om nr i spinnaker til vårt NOR122 nummer men måtte justere NOR 131 til NOR 13 i storen og søke disp for det, noe vi fikk. Vi rakk ikke trening men det var også vindstille omtrent. Fredags kvelden ble vi invitert på pølser og kornblanding på hytten hos evigunge Bjørn Guldbrandsen som hadde solgt NOR 117 Solingen til Christian Irgens fra BS. De skulle seile den sammen i NM før båten skulle bli med tilbake til Bergen etter NM. En flott båt, også en Abbott 1987 modell, samme som Fetter Fart². Herlig for oss å få en Soling å matche mot lokalt!

Lørdag var det klar for start, rormannsmøte allerede 0915 og første varsel 1030 på Husøyflaket eller Teinebåen rett utenfor Fjærholmen. Området utenfor Bolærne var plan B men ble ikke brukt. Det stod fin nordlig vind, litt på øst, 4-6m/s og vi fikk en flott start på NM med riseler i bruk. Fritzene gikk bra og vi traff bra på start og første kryss, var med i teten og seilte oss litt opp utover i første løp og endte 3. Veldig godt fornøyd med det startracet. Deretter klabbet det litt mer. Litt uvøren i en topprunding, motstrøm og båter så la nesten i ro for å skyte merket så vi rek på, tok en 360 og endte 9. i et tett felt. Vinden var døende og vi fikk ikke helt til å legge om trim til nye forhold for vi slet litt med høyde/fart. Det kom seg utover dagen som forløp med stadig døende vind. Vi rakk fire løp og stod med 3-9-8-7 etter fire race. NM var sikret for arrangøren og det var bra, for søndagen så ut til å bli vanskelig å arrangere regattaer i. Ledet gjorde årets Soling Europamester Kristian Nergård sitt team i NOR 131 foran Sydney bronsemedaljør Herman Horn Johannessen i NOR 124. Vi lå 7 sammenlagt etter dag 1. Tett oppover men en liten luke bakover. Vi håpte på mer seiling søndag. Ikke minst fordi vi var på førstereis med mål om å lære og følte vi var på vei og fikk bedre teken på litevind trim etterhvert.

Lørdag kvelden var det et hyggelig middagslag i klubbhuset med Fårefilet til hovedrett og god dessert. Stemningen var god, også Princess og RS elite seilerne som seilte klassemesterskap, begge klasser med 11 deltagende båter var med på middagen. Solingen er i stor fremgang og vi fikk høre at nå frem mot Hankø VM var det Soling som gjaldt for alt og alle av seilere. Alle ville være med å seile Soling nå. Til og med Kong Olav skulle seile Soling på Hankø neste år nå ble det hevdet.

Søndag var det igjen tidlig start med første varsel kl 10:00. Men det var lite vind å se, men alle var så gearet på å seile at det ble å vente på vannet i skyggen av AP'en. Etter et par timer kom en liten trekk fra Vest. Arrangøren var godt forberedt og hadde banen kjapt klar og vi kom i gang. Vi lå godt plassert i starten men hadde ikke så god sig i båten ut fra start, slet litt på første kryssen, kom ikke inn i rytmen og fant ikke helt vinden, og lå et stykke ned i feltet på første toppmerke. Derfra gikk det bedre og vi seilte oss opp fra 11-12 til 5. i løpet av racet med to gode lenser og en god andre kryss. Deretter døde vinden helt igjen. Vi ble liggende en stund før arrangøren sa nok av nok og sendte oss til land. NM ble da oppgjort med i syvende plass for oss. Tett opp til fjerde med medaljebåten et lite knepp foran der igjen.

For vår del en veldig god helg med masse lærdom å ta med hjem, hvor trening frem mot Hankø VM siste uken i Juni fortsetter. Heldigvis har vi nå to båter her vest som gir mye bedre forutsetninger for å trene og lære. NOR 117 hadde et fint NM og endte 14. Vel hjemme i Bergen blir teamet forsterket med Henrik Wigers og er klar for å trene frem mot Hankø de også. Båten vår funker bra, og etter vinterens vedlikehold og justeringer tror vi det skal blir gode greier.

Vi sees på fjorden!

Hilsen Stian, Nils Olav og Kjell Eirik