Vellykket samling for Dameseiling

Totalt 21 jenter møtte opp til trivelig, lærerik og spennende helg på Askøy Seilforening 6.-7. april. Det var stort spenn både i alder og erfaring, og der var jenter fra flere andre seilforeninger.

Lørdag startet inne med bli-kjent-runde samt litt teori. Kursleder, Ingrid, geleidet gjengen gjennom grunnleggende teori og introduserte deltakerne til båten J70 og hvordan det konkurreres i ligaseiling - masse morsom seiling med mye action. Det kalles «bag-seiling»: ta med seiltøy i bagen og møt opp, så blir det seiling.

Videre fortsatte kursingen ute på kaien først med nøye gjennomgang av båten J70 og alt dens utstyr, og så ble det gitt en god introduksjon i klargjøring og bruk at RIB.

Deltakerne ble delt inn i lag før man satte kursen ut på Hauglandsosen med to J70 og to RIB. Det ble 2-3 runder med seiling på hvert lag i frisk vind, der alle fikk prøvd de forskjellige posisjonene om bord.

Tilbake på seilportsenteret var det debrief og oppsummering av dagen før avslutning med pizza i hyggelig selskap.

Søndag begynte innendørs igjen, med mer teori og med visning av korte filmer for håndtering av J70 i forskjellige situasjoner.

Værgudene var ikke helt på vår side med sterk vind som kom rett fra sør slik at det dessverre ble uaktuelt å ta ut J70-ene. Deltakerne dro likevel ut i tre RIB for å teste og bli kjent med båtenes oppførsel i slik vind med store bølger og urolig sjø. Som på lørdag ble det avrundet med debrief og oppsummering samt diskusjon om veien videre.

Det var mange positive tilbakemeldinger som kom frem og det er tydelig at der er interesse for å fortsette med dette prosjektet.

Man ser på å få i gang trening én ettermiddag/kveld i uken (krever påmelding i J70 laget), og i tillegg var det interesse for å gjenta denne suksessen med én til helg med dameseiling før sommeren.

Stor applaus til arrangør og dyktig instruktør Ingrid Wiik!